Dat een schilderij een duurzaam kunstwerk is, dat de impact ervan op onze planeet zo klein mogelijk houdt, zou in deze tijd toch vanzelfsprekend moeten zijn?
Zelf hergebruik ik al meer dan 10 jaar oude spijkerbroeken om mijn schilderscanvassen van te maken. Zo draag ik mijn steentje bij verklein ik mijn voetafdruk.
In het verlengde daarvan vroeg ik me af hoe duurzaam ik verder eigenlijk werk? Hoe milieuvriendelijk komen mijn kunstwerken tot stand? Hoe belastend zijn de materialen, waarmee ik werk?
Ik besloot het uit te zoeken, met de billen bloot te gaan en er een blog over te schrijven. Dit is het resultaat.
Ondergrond van oude spijkerbroeken
De ondergrond van een schilderij bestaat uit een spieraam met daarop een lap van katoen, linnen of een ander natuurlijk materiaal gespannen.
Zo’n schilderscanvas kun je natuurlijk heel prima kant en klaar kopen. Dat doe ik ook incidenteel, namelijk voor het grootste formaat, waar ik mee werk, 80 x 120 x 4 cm. Dan let ik er altijd op dat het spieraam van FSC hout gemaakt is.
Verder hergebruik ik voor het maken van mijn schilderscanvassen dus oude spijkerbroeken.
Voor de productie van een spijkerbroek is namelijk zo’n 7000 liter water nodig. Dat wordt, meestal in het Verre Oosten, eerst onttrokken aan lokale wateren en er, na het productieproces, vervuild met verfresten, weer in geloosd. Dat kan niet goed zijn. En dan heb ik het nog niet eens gehad over bestrijdingsmiddelen, de verf en het transport naar Europa.
De materialen voor het houten spieraam bestel ik online. Daar span ik een lap op, gemaakt van de pijpen van oude versleten spijkerbroeken. Het resultaat bewerk ik met meerdere mediums. Zo ontstaat een professioneel schilderscanvas.
Lees meer: oude spijkerbroeken hergebruiken als schilderscanvas, waarom ik dat doe (+ de meest gestelde vragen)
Heel af en toe recycle ik een oud bestaand schilderscanvas. Dan schilder ik of over een oud kunstwerk heen of ik haal het uit elkaar en bewaar de spielatten, zodat ik er later een nieuw spieraam van kan maken.
Materialen recyclen
Uniek aan mijn kunstwerken is dat ik er alle mogelijke materialen in verwerk. Denk daarbij aan zand, stof (van versleten kleding), drijfhout, touw en juten
Lees meer: materialen en/of voorwerpjes in een schilderij laten verwerken? Dit zijn de mogelijkheden
Ook hierbij recycle ik graag gebruikte of gevonden materialen. Ik koop nooit wat nieuws. Sterker nog, ik krijg regelmatig oude materialen aangeboden. Behoorlijk duurzaam dus!
Tip: Volg me ook op Instagram. Daar inspireer ik je graag over hoe je mijlpalen, herinneringen en andere belangrijke levensthema’s op creatieve manier tastbaar kunt (laten) maken onder andere door het upcyclen van oude spijkerbroeken en andere materialen. Ik geef je tips, ideeën en voorbeelden en je krijgt natuurlijk ook een kijkje achter de schermen. Zie ik je daar?
Milieubewuste verf
Ik gebruik acrylverf van het Nederlandse merk Ara. Dat wordt milieubewust geproduceerd in Driebergen, niet ver van mijn huis in Utrecht (dat scheelt weer kilometers!). Ara zuivert namelijk het schoonmaak- en spoelwater in de verffabriek.
Dat is super, maar het is, eerlijk is eerlijk, in het verleden niet de reden voor mijn keuze geweest. Daar lagen praktische motieven aan ten grondslag: in tegenstelling tot olieverf, is acrylverf namelijk verf op waterbasis, waardoor het niet stinkt en sneller droogt.
Dat vind ik belangrijk omdat ik graag in veel lagen werk (die steeds eerst moeten drogen voor ik verder kan), nogal ongeduldig ben en atelier aan huis heb. Ik wil niet de hele dag in de stank zitten.
Mijn voorkeur werd bevestigd toen ik tijdens mijn revalidatie een kunstenaar ontmoette, die hersenletsel had opgelopen, doordat hij zichzelf te veel had bloot gesteld aan giftige verfdampen. Dat wil ik ten koste van alles voorkomen. Het is wel genoeg zo.
Uit welke stoffen bestaat acrylverf?
Om te beginnen zitten in verf natuurlijk pigmenten om de kleur te maken. Maar er zit nog veel meer in:
- Bindmiddel: een soort plaksel, ook wel emulgator genoemd, zodat het pigment zich kan hechten aan de ondergrond en de overige ingrediënten
- Oplosmiddel: bij acrylverf is dat dus water, vandaar de naam ‘watergedragen’ verf
- Conserveermiddelen: een stof, die wordt toegevoegd, om de houdbaarheid te garanderen
- Vulstof: een middel om de verf dikker of matter te maken.
Is werken met verf op waterbasis automatisch milieuvriendelijk?
Het antwoord is nee, niet altijd. Acrylverf is een stuk minder belastend dan olieverf en dus de minst slechte optie, maar er zitten dus wel degelijk stoffen in die niet goed zijn voor het milieu.
Dat betekent dat het uitspoelen van verfkwasten en paletmessen onder de kraan geen goed idee is. Want dan komen de verfresten (de vaste stoffen uit de verf) in het riool en dus in het oppervlaktewater terecht. Dat doe ik dus anders.
Welke mogelijkheden zijn er voor het milieuvriendelijk schoonmaken van kwasten?
Wat research op internet levert het volgende eenvoudig toepasbare schoonmaaksysteem op:
- Strijk de kwasten en paletmessen goed uit op een extra leeg schildersdoek. Zo krijg je alvast een ondergrond voor een nieuw duurzaam kunstwerk.
- Veeg ze daarna goed af aan een stuk papier of een oude doek.
- Maak de kwast vochtig met een klein beetje water.
- Strijk hem opnieuw uit op het papier of knijp ‘m uit in de doek tot er geen verf meer uit komt.
- Spoel de kwast tenslotte in een potje water.
- Laat het potje met vuil water staan. De vaste bestanddelen uit de verf zullen naar de bodem zakken.
- Giet de bovenste laag schoon water af. Laat het restant staan tot ook daar de vaste stoffen naar de bodem zijn gezakt. De uitgedroogde restjes kunnen gewoon in de grijze vuilcontainer.
Binder en gel
Bij het maken van mijn schilderijen gebruik ik gesso, binder en extra heavy gel medium om mijn schilderscanvassen te prepareren, materialen te bevestigen en verf te verdikken.
Hier kunnen we kort over zijn. Deze middelen zitten vol synthetische stoffen en zijn dus niet best voor het milieu.
Wel vind ik op alle websites van de merken, die ik gebruik, informatie dat duurzaamheid en het milieu belangrijke pijlers onder hun beleid zijn en dat ze voldoen aan Europese eisen ten aanzien van gezondheid. Dat is een lichtpuntje, niet?
Voor deze producten zijn op dit moment, voor zover ik weet, helaas geen goede alternatieven. Daar hou ik wel continu mijn ogen en oren wijd voor open.
Zo ben ik een paar jaar geleden overgestapt op een vernis op waterbasis. Dat is veel minder belastend en beschermt een duurzaam gemaakt kunstwerk tegelijkertijd prima tegen allerlei invloeden van buitenaf.
Verfresten upcyclen tot kunstkaarten
Ik heb een grote hoeveelheid kwasten, spatels en paletmessen. Die koop ik zoveel mogelijk van Europese productie en van goede kwaliteit, zodat ik ze lang kan gebruiken.
Dat lukt goed, want ik schilder nu bijna 20 jaar en heb, voor zover ik me kan herinneren, nog nooit een kwast of paletmes weg hoeven gooien.
Het mengen van de verf doe ik op een papieren afscheurpalet, dat ik op een acrylpalet leg. Als ik klaar ben met een kunstwerk, maak ik van de restanten verf op het afscheurpalet kunstkaarten.
Zo komt het merendeel van de verfresten niet bij het afval terecht en ontstaat een uniek limited edition upcycle kunstwerkje. Een win-win situatie, waardoor de wereld weer een beetje duurzamer wordt.
Eigen verpakking?
Het inpakken van mijn schilderijen doe ik in bubbelplastic en kraftpapier. Dat kan natuurlijk gerecycled worden, maar het is misschien het overwegen waard om klanten te vragen een deken of iets dergelijks mee te nemen, waar ze hun kunstwerk in kunnen meenemen. Dat is nog duurzamer.
Hoe zou je dat vinden, als je een schilderij gaat ophalen en je gevraagd wordt om voor je eigen ‘verpakking’ te zorgen?
Als ik alles bij elkaar optel is mijn conclusie: mijn kunstwerken zijn behoorlijk duurzaam!
Ik re- en upcycle veel, gebruik acrylverf in plaats van olieverf, heb kwasten, die lang meegaan en werk mijn schilderijen af met vernis op waterbasis. Op het front van binders, gels en mediums is nog ruimte voor verbetering. De productinnovaties op dat vlak houd ik dan ook nauwlettend in de gaten.
Ik vind het een fijn gevoel om te werken met liefde voor onze leefomgeving. Zo creëer ik met mijn schilderijen voor mensen niet alleen een blijvende betekenisvolle herinnering aan de muur maar draag ik ook mijn ieniemienie steentje aan een mooiere, schonere wereld.
Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn duurzame kunstwerken? Wil je voorbeelden zien van schilderijen, die ik in opdracht maakte? Of van mijn vrije werk? En ontdekken hoe je belangrijke levensthema’s en andere wensen kunt vertalen in een persoonlijk abstract schilderij? Of gewoon ideeën en inspiratie opdoen?
Bekijk dan hier het overzicht van maatwerk schilderijen, die ik recent maakte, en hier mijn vrije werk. Wil je wat vragen? Neem dan gerust contact op. Ik help je met plezier!
Irma Reedijk zegt
Leuke tip voor een palet: Ik gebruik een plastic vleeswaren stapel doos die ik speciaal heb gekocht bij de Blokker voor het mengen van acrylverf. Het bestaat uit 3 lagen met deksel. Zorg er wel voor dat de bodem van elke laag glad is. Wanneer je verf over hebt kun je dat in een speciale plastic pot doen (later te gebruiken als achtergrond voor een nieuw schilderij). Wanneer je de vleeswarendoos goed afsluit met het deksel blijft de verf erin nog vrij lang nat, soms wel enkele dagen (als je de verf die je over hebt er gewoon in laat zitten). Ik vind zo een vleeswarendoos ideaal als palet. In elke laag kun je weer andere kleuren mengen. Deze dozen kun je kopen in alle zaken voor huishoudelijke producten, dus ook de Hema. Veel plezier met deze tip die echt werkt!
Marloes van Zoelen zegt
Dank je wel voor je reactie.
Wat een goede aanvulling. Dank je wel!
Zelf heb ik inmiddels een andere oplossing, maar ik hou deze voor de toekomst zeker in mijn achterhoofd.
Annemiek zegt
Ik zou de schilderijen ook zonder bescherming mee willen nemen, goed neerzetten en rustig rijden. Weet nu ook wat er fout gaan met de kunstposters. Ik vul voor de reactie braaf mijn emailadres in in plaats van onder het bericht, nu dus ook weer OEPS
Marloes van Zoelen zegt
Dank voor je reactie.
Van dat vervoeren is goed om te horen van een ervaringsdeskundige!
Misschien dat ik ‘zo meenemen en rustig rijden’ in het vervolg in ieder geval als optie geef, dus dat ik het niet standaard al in plastic ga verpakken.
Enne … fijn dat we erachter zijn van dat mailadres. Weer wat geleerd!